1. Warsztaty nt. Głuchych i języków migowych
• Stereotypy na temat Głuchych i Słabosłyszących
• Głuchota jako cecha prowadząca do heterogeniczności
• Realizacja potrzeby komunikacyjnej osób z niepełnosprawnością słuchu
• Język Głuchych i Słabosłyszących
• Analiza porównawcza języka polskiego a polskiego języka migowego
• System językowo-migowy to nie język
• Kultura Głuchych częścią bogactwa kulturowego ludzkości
• Dostępność prawem człowieka – najważniejsze akty prawne w Polsce
• Obsługa osób z niepełnosprawnością słuchu
• Savoir-vivre Głuchych i Słabosłyszących
2. Szkolenie z polskiego języka migowego. Uczestnik między innymi potrafi/wie:
• wykorzystać odpowiednią zasadę savoir-vivre Głuchych w zależności od sytuacji
• jakie błędy można popełnić podczas zwracania uwagi osoby głuchej i jakie warunki muszą zostać spełnione, aby komunikacja oparta na kanale wizualno-przestrzennym przebiegała swobodnie
• rozpocząć i zakończyć rozmowę wykorzystując odpowiednią formę grzecznościową
• przedstawić się w PJM tj. podać imię, nazwisko, zamigać czy jest osobą głuchą, słyszącą, słabosłyszącą i podać wiek
• zamigać gdzie mieszka uwzględniając miasto, nazwę ulicy i jej nr.
• zamigać o zawodzie jaki wykonuje odnosząc się do siebie jak również do osób trzecich
• zaprzeczyć nieprawdziwej informacji lub potwierdzić jej trafność
• uczestnik zapoznaje się z rodzajami pytań w polskim języku migowym, potrafi je rozpoznawać i stosować w podstawowej komunikacji
• poprosić o powtórzenie, wolniejsze tempo migania, zapisanie cennych informacji na kartce, poinformować o zrozumieniu lub niezrozumieniu wypowiedzi i poinformować o niedawnym rozpoczęciu nauki PJM
• poznaje podstawowe zwroty grzecznościowe, a z ich użyciem potrafi dowiedzieć się w czym osobie głuchej może pomóc
• poinformować o możliwości skorzystania z usługi tłumacza polskiego języka migowego w wersji online
• poinstruować jak korzystać z usługi, poprosić o chwilę cierpliwości w czasie nawiązywania kontaktu z tłumaczem PJM
• poprosić o złożenie wniosku, pozwu, jego wypełnienie i podpisanie, dostarczenie dowodu tożsamości
• zrozumieć i zamigać na temat lokalizacji najważniejszych dla klienta pomieszczeń sądu oraz właściwej drogi dojścia do celu
• wskazać dzień i godzinę odbycia rozprawy