Polski Związek Głuchych
ul. Białostocka 4
03-741 Warszawa
NIP: 5260251090
Pon. – pt.
8:00-16:00
Nr konta: 40 1600 1462 1023 9899 4000 0009
Uczący się po zakończonym kursie rozumie znaczenie głównych wątków przekazu zawartego w jasnych, standardowych wypowiedziach, które dotyczą znanych jej spraw i zdarzeń typowych dla pracy, szkoły, czasu wolnego itd.
Potrafi radzić sobie w większości sytuacji komunikacyjnych, w których zaangażowany jest język migowy. Potrafi tworzyć proste, spójne wypowiedzi migowe na tematy, które są jemu znane bądź go interesują. Potrafi opisywać doświadczenia, zdarzenia, nadzieje, marzenia i zamierzenia, krótko uzasadniając bądź wyjaśniając swoje opinie i plany. Przed zapisem zachęcamy do zapoznania się z Regulaminem kursów.
Uczestnik potrafił zrozumieć i opisać w PJM rodzaj przyjęcia z okazji urodzin, imienin, jubileuszu związanego z rocznicą małżeństwa lub wesela. Potrafi zamówić posiłek w restauracji wskazując na przystawkę, danie główne i deser, poprosić o rachunek i zapytać o preferowany sposób płatności. Potrafi zarekomendować dobrą restaurację lub potrawę jak również skrytykować danie. Potrafi zaprosić na wesele jak i zamigać na temat jego organizacji uwzględniając wybór miejsca, godziny ślubu i wesela, liczbę gości i wybór menu. Zna znaki migowe dla posiłków, napojów i smaków.
Uczestnik potrafi zrozumieć i zamigać na temat zakupów w marketach i na rynku koncentrując się na warzywach, ich wadze, świeżości, promocjach, sposobach płatności itd. Uczestnik potrafi poprosić o zrobienie zakupów na podstawie listy, zapytać o promocje, poinformować o posiadaniu karty promocyjnej dla określonej zniżki wyrażonej w procentach, poprosić o paragon, torbę, poinformować o preferowanym sposobie płatności, złożyć reklamację na nieświeże warzywa i poprosić o zwrot pieniędzy. Ponadto potrafi doradzić w sprawie sprawdzenia towaru przed zakupem oraz przestrzec przed jedzeniem niedojrzałych lub nieświeżych warzyw. Zna znaki migowe dla warzyw, nazw marketów, jednostek wagi i liczebników inkorporowanych dla wagi wyrażonej w kilogramach.
Uczestnik potrafi zrozumieć i zamigać na temat zakupów koncentrując się na owocach i ich jakości. Potrafi porównać zakupy online z ich tradycyjną formą. Potrafi argumentować swój wybór przedstawiając zalety i wady każdej z form zakupów. Ponadto potrafi wyjaśnić jak dokonać zakupów w środowisku internetowym oraz jak dokonać płatności elektronicznej. Zna znaki migowe dla owoców i liczebników mnożnych w PJM.
Uczestnik potrafi zrozumieć i zamigać na temat zakupów w sklepach spożywczym i mięsnym. Potrafi poinformować jaki towar potrzebuje dodając informację o liczbie sztuk, wadze, jakości. Potrafi argumentować dlaczego nie jada mięsa, poinformować o ulubionym daniu i jego składnikach oraz podać przepis na jego wykonanie. Poznaje klasyfikatory dla ludzi w różnych sytuacjach, a dzięki ćwiczeniom wizualno-przestrzennym nabiera wprawy w ich rozumieniu i produkowaniu. Zna znaki migowe dla różnych artykułów spożywczych, mięs, ryb i rodzajów sklepów.
W tej jednostce lekcyjnej uczestnicy mają możliwość ewaluacji kompetencji lingwistycznych w polskim języku migowym, dzięki ćwiczeniom ukierunkowanym na sprawności:
a) receptywne poprzez takie zadania językowe jak: uporządkowanie części opowiadania w spójną całość, dostosowanie odpowiedniej wersji streszczenia do opowiadania, uzupełnienie dialogów o wybraną wypowiedź migową,
b) produktywne w części poświęconej znakom migowym: dopasowanie dialogów do znaków migowych reprezentujących określone miejsca, wskazanie znaku migowego, który nie pasuje do reszty, wskazanie i poprawienie błędów w zdaniach migowych, dopasowanie znaków migowych do ich definicji, w części poświęconej użyciu języka: dopasuj do siebie filmy odnoszące się klasyfikatorów, uzupełnij zdania poprawnym liczebnikiem inkorporowanym.
Uczestnik potrafi zrozumieć i zamigać na temat podstawowych spraw urzędowych związanych z wydaniem dowodu tożsamości, uzyskaniem dofinansowania, założeniem działalności gospodarczej lub wyznaczeniem terminu ślubu. Uczący się potrafi zapytać o lokalizację punktu obsługi klienta, a tam zasięgnąć informacji o pokoju, w którym może załatwić określoną sprawę. Potrafi zrozumieć i zamigać o procedurze złożenia wniosku o dofinansowanie w ramach programu Rodzina 500+ lub o procedurze złożenia wniosku o nowy dowód osobisty. Potrafi poinformować o zbliżającym się terminie ważności dokumentu oraz zapytać jak długo należy czekać na decyzję w sprawie wniosku. Potrafi wyznaczyć termin ślubu w urzędzie stanu cywilnego, poinformować o przyjęciu nazwiska lub jego odmowie.
Poznaje klasyfikatory dla środków transportu lądowego, wodnego i powietrznego w różnych sytuacjach, a dzięki ćwiczeniom wizualno-przestrzennym nabiera wprawy w ich rozumieniu i produkowaniu. Zna znaki migowe dla rodzajów urzędów i dokumentów.
Uczestnik potrafi zrozumieć i zamigać na temat prowadzenia działalności gospodarczej i obowiązków z niej wynikających wobec Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS), dofinansowań do wynagrodzeń z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON), zatrudnienia osób z niepełnosprawnością. Uczący się potrafi argumentować za wyborem pracownika z niepełnosprawnością, zrozumieć i poinformować o możliwości dofinansowania do wynagrodzeń z PFRON w zależności od stopnia niepełnosprawności. Potrafi wybrać odpowiedni rodzaj umowy do wykonywanej pracy, poinformować o tym czy umowa o pracę jest na czas określony czy nieokreślony, oraz poinformować o wysokości wynagrodzenia w stawkach netto i brutto. Potrafi zamigać na temat zalet wynikających z programu „mały ZUS” dla młodych firm i przedstawić argumentację za możliwością załatwienia spraw przez Platformę Usług Elektronicznych (PUE) uwzględniając informacje o warunkach jakie należy spełnić, aby korzystać z PUE oraz jakie sprawy mogą być przez PUE realizowane. Uczący się poznaje zdania warunkowe w PJM oraz klasyfikatory dla zwierząt w różnych sytuacjach, a dzięki ćwiczeniom wizualno-przestrzennym nabiera wprawy w ich rozumieniu i produkowaniu. Zna znaki migowe dla rodzajów umów, składek ZUS, dofinansowań, stopni niepełnosprawności.
Uczestnik potrafi zrozumieć i zamigać na temat zatrudnienia uwzględniając etapy poszukiwania pracy, tworzenia CV i spotkania z doradcą zawodowym. Uczący się potrafi zamigać o rodzaju pracy lub stażu, informując przy tym o wymiarze godzin pracy jakim jest zainteresowany. Potrafi zrozumieć i zamigać na temat CV uwzględniając doświadczenie zawodowe, edukację, ukończone kursy, języki obce i zainteresowania wskazując jednocześnie na okresy, w jakich dane działanie miało miejsce. Podczas rozmowy z doradcą zawodowym potrafi przedstawić swoje doświadczenie zawodowe, wykształcenie, znajomość języków obcych wskazując na poziom zaawansowania. Potrafi wyraźnie zaznaczyć stanowisko zgodnie ze swoimi potrzebami i upodobaniami wobec pracy z dala od miejsca zamieszkania, pracy zagranicą, w trybie weekendowym oraz pracy o charakterze zmianowym. Potrafi przedstawić w PJM bariery jakie występują w obszarze zatrudnienia Głuchych w Polsce. Uczący się poznaje różne klasyfikatory z kategorii klasyfikatorów służących orzekaniu o ruchu i lokalizacji obiektów w różnych sytuacjach, a dzięki ćwiczeniom wizualno-przestrzennym nabiera wprawy w ich rozumieniu i produkowaniu. Zna znaki migowe dla poszczególnych województw i zawodów.
Uczący się, będąc uczestnikiem rozmowy kwalifikacyjnej potrafi podać argumenty dotyczące wyboru firmy, w której ubiega się o zatrudnienie. Bierze udział w negocjacjach dotyczących rodzaju umowy, wysokości wynagrodzenia, wysokości stawek, premii. Podczas rozmowy ze specjalistą ds. kadr Uczący się potrafi zrozumieć i zamigać na temat aktualnych badań medycyny pracy, szkoleń BHP, wymiaru pracy i urlopu w zależności od tego czy pracownik jest osobą z niepełnosprawnością czy nie. Uczący się potrafi negocjować warunki pracy, wyrazić potrzebę korzystania ze sprzętu służbowego oraz wskazać zalety i wady wynikające z wykonywanej pracy, miejsca zatrudnienia i osób, z którymi pracuje.
W tej jednostce lekcyjnej uczestnicy mają możliwość ewaluacji kompetencji lingwistycznych w polskim języku migowym, dzięki ćwiczeniom ukierunkowanym na sprawności:
a) receptywne poprzez takie zadania językowe jak: uporządkowanie części dialogu w spójną, logiczną całość, wskazanie poprawnej odpowiedzi w zadaniach wielokrotnego wyboru,
b) produktywne w części poświęconej znakom migowym: uporządkuj znaki tak, aby powstały spójne, sensowne zdania w polskim języku migowym, wskaż znak, który nie pasuje do reszty, dopasuj nagranie w PJM do prezentowanych zdjęć, w części poświęconej użyciu języka: dopasuj do siebie filmy odnoszące się klasyfikatorów, wybierz poprawną odpowiedź, tak aby dialog łączył się w spójną całość.
Uczestnik potrafi zrozumieć i zamigać na temat służby zdrowia w kontakcie z głuchym pacjentem uwzględniając bariery komunikacyjne, w tym obecność tłumaczy języka migowego w placówkach służby zdrowia lub technologii pozwalającej na tłumaczenie z/na język migowy na odległość. Uczący się potrafi zamigać o ogólnym stanie zdrowia, zapytać się co robić w sytuacji zagrożenia życia, gdy ktoś jest nieprzytomny i/lub ma zawał, zapytać się kiedy przyjedzie pomoc oraz do którego szpitala pacjent jest transportowany. Potrafi zarejestrować się w przychodni lekarskiej uwzględniając wybór właściwego względem potrzeb lekarza, termin i godzinę wizyty. Potrafi poprosić o kontakt z rejestracją przez komunikatory internetowe oraz wyznaczyć wizytę z Narodowego Funduszu Zdrowia (NFZ). Uczący się poznaje różne klasyfikatory kształtu i wymiaru służące orzekaniu o fizycznych właściwościach obiektów, a dzięki ćwiczeniom wizualno-przestrzennym nabiera wprawy w ich rozumieniu i produkowaniu. Zna znaki migowe dla rodzajów placówek służby zdrowia.
Uczestnik potrafi zrozumieć i zamigać na temat wizyty u lekarza rodzinnego, podczas której szczegółowo potrafi opisać stan zdrowia. Uczący się potrafi opisać w PJM dolegliwości związane z zapaleniem płuc, grypą, anginą, przeziębieniem czy zatruciem pokarmowym. Rozumie diagnozę i zalecenia lekarza związane z procesem leczenia. Potrafi poprosić o receptę oraz o zwolnienie lekarskie na czas choroby.
Uczestnik potrafi zrozumieć i zamigać na temat prywatnej placówki służby zdrowia wskazując na specjalizacje lekarskie i zabiegi oferowane w placówce. Uczący się, będąc uczestnikiem wizyty u lekarza specjalisty potrafi wyrazić niepokój związany ze stanem zdrowia lub brakiem jego poprawy. Potrafi zrozumieć zalecenia kardiologa związane z nadciśnieniem tętniczym oraz lekami jakie musi zażywać w określonym przez lekarza czasie. Rozumie zalecenia ginekologa związane z prawidłowym przebiegiem ciąży jak i wyrazić niepokój związany z określonymi dolegliwościami. Potrafi opisać kontuzję kolana u lekarza ortopedy, zrozumieć przebieg procesu leczenia z możliwością operacji oraz poinformować o potrzebie zwolnienia lekarskiego dla klubu sportowego na czas rekonwalescencji. Potrafi wyrazić potrzebę skierowania na rehabilitację. Uczący się poznaje klasyfikatory reprezentujące kształt dłoni trzymającej jakiś przedmiot, a dzięki ćwiczeniom wizualno-przestrzennym nabiera wprawy w ich rozumieniu i produkowaniu. Zna znaki migowe dla specjalizacji lekarskich, rodzajów zabiegów medycznych i rehabilitacyjnych.
Uczestnik potrafi zrozumieć i zamigać o procesie rehabilitacji i rodzajach zabiegów rehabilitacyjnych jak również o wizycie u stomatologa, podczas której Uczący się potrafi poinformować o bólu zęba, sprecyzować rodzaj bólu oraz przyczyny jego nasilenia. Potrafi poinformować o tym kiedy ból się rozpoczął, czy brano leki przeciwbólowe oraz jakie zabiegi stomatologiczne były wykonywane w przeszłości. Rozumie zalecenia stomatologa związane z higieną jamy ustnej, przyczyn próchnicy i krwawiących dziąseł. Uczący się potrafi poprosić o znieczulenie przed zabiegiem borowania lub usunięcia zęba i poinformować, że znieczulenie działa prawidłowo.
W tej jednostce lekcyjnej uczestnicy mają możliwość ewaluacji kompetencji lingwistycznych w polskim języku migowym, dzięki ćwiczeniom ukierunkowanym na sprawności:
a) receptywne poprzez takie zadania językowe jak: uporządkowanie części dialogu w spójną, logiczną całość, wskazanie zdań prawdziwych i poprawienie fałszywych na podstawie dłuższej wypowiedzi w PJM,
b) produktywne w części poświęconej znakom migowym: wskazanie znaku migowego, który nie pasuje do reszty, dopasowanie znaku do zdjęcia, dopasowanie znaków migowych do ich definicji, w części poświęconej użyciu języka: dopasuj do siebie filmy odnoszące się klasyfikatorów, wybierz poprawną odpowiedź, tak aby dialog łączył się w spójną, logiczną całość, transformacje zdań migowych.
Polski Związek Głuchych
ul. Białostocka 4
03-741 Warszawa
NIP: 5260251090
Pon. – pt.
8:00-16:00
Nr konta: 40 1600 1462 1023 9899 4000 0009
© CEMN 2022 | Polityka prywatności | Deklaracja dostępności | Mapa strony
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.