Polski Związek Głuchych
ul. Białostocka 4
03-741 Warszawa
NIP: 5260251090
Pon. – pt.
8:00-16:00
Nr konta: 40 1600 1462 1023 9899 4000 0009
Kolejny poziom, który rozwinie kompetencje, które uczący nabył na poziomie A1. Po zakończonym kursie rozumie wypowiedzi i często używane wyrażenia w zakresie tematów związanych z życiem codziennym, są to np.: bardzo podstawowe informacje dotyczące osoby rozmówcy i jego rodziny, zakupów, otoczenia, pracy.
Potrafi porozumiewać się w rutynowych, prostych sytuacjach komunikacyjnych, wymagających jedynie bezpośredniej wymiany zdań na tematy znane i typowe. Potrafi w prosty sposób opisać swoje pochodzenie i otoczenie, w którym żyje, a także sprawy związane z najważniejszymi potrzebami życia codziennego. Przed zapisem zachęcamy do zapoznania się z Regulaminem kursów PJM.
Uczestnik potrafił opisać dom w jakim mieszka uwzględniając liczbę pięter, części domu i rodzaj tworzyw z jakich jest wykonany. Szczegółowość cech fizycznych domu dopełniają klasyfikatory opisowe koncentrujące się wokół poszczególnych obiektów składających się na całość miejsca zamieszkania. Dzięki funkcji topograficznej przestrzeni migowej uczestnik potrafi w przejrzysty sposób zamigać wygląd domu, a tym samym rozumieć wypowiedzi kierowane do niego.
Uczestnik potrafi zamigać o miejscu zamieszkania uwzględniając informację czy jest to miasto, jego centrum lub przedmieścia, mała miejscowość bądź wieś. W wypowiedzi Uczący się potrafi wskazać rodzaj budynku mieszkalnego, posiadanie windy, liczbę pokoi, garażu czy parkingu. Ponadto potrafi polecić lub odradzić nocleg w drogim hotelu oraz sporządzić ogłoszenie w PJM o wynajmie, sprzedaży lub kupnie domu, mieszkaniu bądź działki uwzględniając jednostki miary powierzchni inwestycji, lokalizację, cenę, media i kontakt za pomocą poczty elektronicznej lub sms. Uczący się poznaje liczebniki zwykłe w przedziale: 1000-900 000.
Uczestnik potrafi opowiedzieć w PJM o układzie pomieszczeń w budynku, tym samym ćwiczy zdolność przestrzennego tworzenia wypowiedzi migowych. Potrafi nazwać poszczególne pokoje uwzględniając informację o ich kształcie, powierzchni czy połączeniu z innym pokojem. Uczący się potrafi oprowadzić w PJM po swoim mieszkaniu lub domu, zarekomendować dzielnicę miasta, w której warto jego zdaniem zamieszkać, podeprzeć wypowiedź logicznymi argumentami oraz przeprowadzić negocjacje ceny sprzedaży mieszkania.
Uczestnik rozumie i zamiga na temat wyposażenia pokoi: salonu, sypialni, pokoju dziecka, przedpokoju i garderoby. Poznaje nazwy mebli w PJM występujących w tych pomieszczeniach. Dzięki funkcji przyimkowej przestrzeni migowej Uczący się potrafi w przejrzysty i precyzyjny sposób zamigać wygląd pokoi wraz z wyposażeniem i ustawieniem obiektów. Poznaje spójniki w PJM, dzięki którym jego wypowiedzi stają się coraz bardziej złożone.
Uczestnik rozumie i zamiga na temat kuchni i łazienki, dzięki poznanym znakom migowym dla ich wyposażenia. Uczący się poznaje czasowniki modalne, dzięki którym potrafi wyrazić w PJM konieczność, powinność, możliwość, potrzebę lub chęć.
W tej jednostce lekcyjnej uczestnicy mają możliwość ewaluacji kompetencji lingwistycznych w polskim języku migowym, dzięki ćwiczeniom ukierunkowanym na sprawności:
a) receptywne poprzez takie zadania językowe jak: dopasowanie właściwego obrazka lub schematu pasującego do treści w PJM prezentowanych w nagraniu, wskazanie zdań prawdziwych i poprawienie fałszywych na podstawie dłuższej wypowiedzi w PJM,
b) produktywne w części poświęconej użyciu języka: uporządkuj znaki tak, aby powstały sensowne zdania, uzupełnij zdanie właściwym spójnikiem lub czasownikiem modalnym, w części poświęconej znakom migowym: wskaż znak niepasujący do reszty, dopasuj nagranie w PJM do obrazka.
Uczestnik potrafi zamigać o obowiązkach dnia codziennego, które realizuje poza domem w takich miejscach jak bank, poczta, sklep spożywczy, szpital czy urząd. Uczący się potrafi zapytać o pomoc na przykład: w wypełnieniu wniosku o nowy dowód osobisty lub nową kartę kredytową z powodu utraty terminu ważności dokumentów. Potrafi poprosić o wyznaczenie wizyty u lekarza i zamigać o ogólnym stanie zdrowia. Potrafi uczestniczyć w rozmowie na temat zakupu biletów do kina, w której uwzględnia tytuł filmu, numer rzędu i siedzenia. Poznaje często używane zwroty w PJM dla określonych sytuacji komunikacyjnych.
Uczestnik potrafi wskazać drogę do miejsca docelowego, wytłumaczyć najlepszą trasę lub samemu o nią zapytać i upewnić się czy dobrze zrozumiał. Potrafi wskazać ważne miejsca w mieście, potrafi zasygnalizować o potrzebie pomocy w razie zgubienia się, poinformować o tym, że jest pierwszy raz w mieście i potrzebuje podwiezienia lub zaprowadzenia do miejsca docelowego.
Uczestnik rozumie i zamiga na temat życia w mieście i na wsi. Potrafi przedstawić zalety i wady wynikające z cech charakterystycznych miejsca zamieszkania. Potrafi podeprzeć wypowiedź argumentami i zaznaczyć, że się z czymś zgadza lub nie. Poznaje przeciwieństwa w PJM wraz z wariantami znaków migowych dla różnych obiektów.
Uczestnik potrafi zapytać o rodzaj transportu miejskiego jakim najlepiej dojedzie do miejsca docelowego, rodzaj biletu tj. normalny, ulgowy, w jedną stronę, dwie strony, liczbę przystanków i/lub przesiadek. Ponadto potrafi zapytać o godzinę wyjazdu i przyjazdu pociągu/autokaru, wylotu i przylotu samolotu, zapytać się pracownika biura turystycznego o znajomość PJM lub poprosić o możliwość sprowadzenia tłumacza języka migowego. Potrafi uczestniczyć w rozmowie na temat wakacyjnego wyjazdu w ramach wycieczki All-inclusive. Poznaje często używane zwroty w PJM dla określonych sytuacji komunikacyjnych i liczebniki inkorporowane dla środków transportu komunikacji miejskiej i pokoi w PJM.
Uczestnik rozumie i zamiga na temat rodzajów placówek oświatowych, planie lekcji z uwzględnieniem przedmiotów szkolnych i godzin trwania zajęć oraz swojej drodze edukacyjnej. Uczący się potrafi zapytać o przedmioty na egzaminach maturalnych i ich rodzaj tj. pisemny, ustny/w języku migowym oraz o plany po zakończeniu edukacji na poziomie średnim. Poznaje liczebniki porządkowe w PJM.
Uczestnik rozumie wypowiedzi migowe o tematyce organizacji procesu kształcenia, które dotyczą planów zajęć, przerw w nauce związanych z feriami zimowymi, świętami, wycieczkami szkolnymi zaplanowanymi na poszczególne miesiące roku, potrzebnych przyborów szkolnych wykorzystywanych podczas lekcji. Uczący się potrafi zamigać plan wycieczki szkolnej, w którym uwzględni termin wycieczki, maksymalną liczbę miejsc, liczbę wychowawców, nocleg w hotelu, warunki przejazdu i cenę biletów do różnych ośrodków kultury. Uczący się poznaje miesiące w PJM i liczebniki inkorporowane dla waluty w złotówkach.
Uczestnik rozumie wypowiedzi migowe o tematyce organizacji procesu kształcenia, które dotyczą planów zajęć, przerw w nauce związanych z feriami zimowymi, świętami, wycieczkami szkolnymi zaplanowanymi na poszczególne miesiące roku, potrzebnych przyborów szkolnych wykorzystywanych podczas lekcji. Uczący się potrafi zamigać plan wycieczki szkolnej, w którym uwzględni termin wycieczki, maksymalną liczbę miejsc, liczbę wychowawców, nocleg w hotelu, warunki przejazdu i cenę biletów do różnych ośrodków kultury. Uczący się poznaje miesiące w PJM i liczebniki inkorporowane dla waluty w złotówkach.
W tej jednostce lekcyjnej uczestnicy mają możliwość ewaluacji kompetencji lingwistycznych w polskim języku migowym, dzięki ćwiczeniom ukierunkowanym na sprawności:
a) receptywne poprzez takie zadania językowe jak: uporządkowanie części dialogu w spójną, logiczną całość, wskazanie poprawnej odpowiedzi w zadaniach wielokrotnego wyboru,
b) produktywne w części poświęconej użyciu języka: wskazanie znaku migowego, który nie pasuje do reszty, w części poświęconej znakom migowym: łączenie par przeciwieństw, uzupełnienie luk w dialogu znakami migowymi we właściwym kontekście.
Uczestnik potrafi opisać i porównać w PJM warunki pogodowe dla każdej z pór roku w Polsce. Potrafi również opowiedzieć o czynnościach związanych z porami roku, prowadzić dyskusję na temat najbardziej lubianej z nich, wykorzystując przy tym przysłówki częstotliwości: zawsze, często, czasami/rzadko, nigdy/wcale.
Uczestnik rozumie i zamiga na temat zwierząt domowych i dzikich, występujących w ich naturalnym środowisku lub ZOO oraz o czynnościach związanych z ich codziennymi potrzebami. Uczący się poznaje zasady konstrukcji zdań w czasie teraźniejszym, w tym linię czasu przed ciałem nadawcy, która służy między innymi do wyrażania czynności o charakterze cyklicznym. Ponadto uczestnik poznaje liczebniki inkorporowane dla godzin, dni, tygodni, miesięcy i lat w znaczeniu czasu trwania.
Uczestnik potrafi poinformować w PJM o wydarzeniach z obszaru kultury Głuchych, które mają miejsce w różnych państwach Świata tj. konferencjach, konkursie Miss i Mister Deaf, Deaflimpics i Mistrzostwach Świata w piłce nożnej Głuchych. Uczący się potrafi zaprosić znajomych i kolegów na mecz piłkarski jak również wyrazić pomyłkę związaną z kupnem biletu lotniczego do innego kraju. Uczący się poznaje zasady konstrukcji zdań w czasie przyszłym, w tym linię czasu nad ramieniem nadawcy. Ponadto poznaje liczebniki inkorporowane dla godzin, dni, tygodni, miesięcy i lat dla czasu przyszłego.
Uczestnik potrafi zamigać na temat Uniwersytetu Gallaudeta i wyjaśnić, dlaczego ta uczelnia zajmuje wyjątkowe miejsce w Kulturze Głuchych. Potrafi opowiedzieć w PJM o przygodach jakie wydarzyły się podczas wyprawy motocyklowej po Afryce jak i o wyborze restauracji serwującej kuchnię całego Świata. Uczestnik poznaje zasady konstrukcji zdań w czasie przeszłym oraz liczebniki inkorporowane dla godzin, dni, tygodni, miesięcy i lat dla czasu przeszłego.
W tej jednostce lekcyjnej uczestnicy mają możliwość ewaluacji kompetencji lingwistycznych w polskim języku migowym, dzięki ćwiczeniom ukierunkowanym na sprawności:
a) receptywne poprzez takie zadania językowe jak: dopasowanie właściwego obrazka do treści w PJM prezentowanych w nagraniu, wskazanie zdań prawdziwych i poprawienie fałszywych na podstawie dłuższej wypowiedzi w PJM,
b) produktywne w części poświęconej użyciu języka: przetłumacz tekst na polski język migowy, przetłumacz film w PJM na język polski, w części poświęconej znakom migowym: dopasuj właściwy znak migowy do obrazka, wskaż znak, który nie pasuje ro reszty.
Polski Związek Głuchych
ul. Białostocka 4
03-741 Warszawa
NIP: 5260251090
Pon. – pt.
8:00-16:00
Nr konta: 40 1600 1462 1023 9899 4000 0009
© CEMN 2022 | Polityka prywatności | Deklaracja dostępności | Mapa strony
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.